Jak na bezpečný whistleblowing na pracovišti
01.09.2023Proč řešit problémy na pracovišti a jak je poznáte
Při řešení problémů na pracovišti se vždy můžete odvolat a odpíchnout od Zákoníku práce č. 262/2006 Sb., který vám jednoduše řekne, jaká jsou vaše práva a povinnosti z pohledu zaměstnance i z pohledu zaměstnavatele. Zbytek pracovních podmínek pak řeší pracovní smlouva.
Možné problémy, které byste měli nahlásit a řešit, rozdělíme do tří kategorií.
Etické problémy
Zahrnují šikanu na pracovišti a diskriminaci menšinových skupin nebo jednotlivce například kvůli pohlaví, vzdělání, náboženskému vyznání, sexuální orientaci apod., dále výsměch, ponižování, znevažování, nátlak, urážky nebo obtěžování.
Právní problémy
V právní rovině se pohybujete ve chvíli, kdy vám nadřízený nebo vedení firmy brání v právu na povinnou přestávku, dovolenou, ošetřovné nebo svou nedbalostí zapříčinil pracovní úraz.
Trestní problémy
Spadají do nejzávažnější kategorie z pohledu českých zákonů. Bavíme se zde o úplatcích, drogách, vydírání, fyzickém napadení nebo dokonce znásilnění.
Whistleblowing diskrétně a bezpečně
Práskat se nemá, ale hlásit se to musí, říká jedno staré pořekadlo. Jenže jak na to, když vám za zády stojí šéf. Kdybyste si nahlášením vykoledovali výpověď. Když máte strach, že všechno jenom zhoršíte. Z mnoha různých důvodů o svých problémech nemůžete nikomu říct. Tak co s tím?
Schránka důvěry je oblíbená metoda, která vám zajistí anonymní a bezpečné nahlášení problému. Ale nemyslíme tu klasickou, pověšenou na zdi, kde vás každý uvidí! Kterou může kdokoli ukrást, poznat vás podle rukopisu nebo zjistit, že jste vzkaz tiskli na tiskárně v pátém patře.
👉 Přečtěte si také náš článek Jaký je význam whistleblowingu?
Online schránka důvěry
JOBku máte neustále ve svém mobilním telefonu. Kromě mnoho dalších funkcí, jako je plán směn, přehled docházky nebo třeba žádost o dovolenou, v ní najdete také online schránku důvěry, která vám zaručuje bezpečné, diskrétní a efektivní řešení problémů na pracovišti, ať už jde o etický právní nebo trestní problém. O tuto schránky důvěry může kdykoliv firma zažádat a dokoupit si ji.
💡NÁŠ Tip:
Jak funguje schránka důvěry například u nás v JOBce?
💡Vše je anonymní
Jakmile se vaše stížnost nebo vzkaz pro prošetření odešle, pověřené osobě dochází jako anonymní zpráva. Nikdo neví, že jste psali vy, pokud o to sami nestojíte. V případě zájmu totiž můžete ve zprávě zanechat svůj e-mail nebo třeba telefonní číslo, na které vám přijde odpověď.
U nás v JOBce máte dvě možnosti, jak splnit požadavky zákona na ochranu oznamovatelů.
První způsob je základní verze schránky důvěry v JOBce, kde si jednoduše zvolíte, zda chcete napsat anonymně, nebo očekáváte zpětnou odpověď. V takovém případě uvedete své kontaktní údaje. Pro správu schránky nastavíme pouze pověřenou osobu nebo externího člověka, který vaše podněty zpracuje. V obou případech je vaše zpráva plně diskrétní.
Druhý způsob vám umožňuje napsat anonymní zprávu, ke které zároveň obdržíte odpověď na vámi uvedený kontakt. Využíváme k tomu platformu našeho partnera NNTB, na které zachováváme kompletní technickou anonymitu. Za dodatečnou měsíční platbu u NNTB tak můžete získat sofistikovanější platformu na whistleblowing, která je plně integrovaná ve vaší JOBka aplikaci. Požádejte našeho obchodního zástupce o podrobnější informace.
💡Dotazy nezůstanou nepovšimnuty
Pověřená osoba z dané firmy nebo externí pracovník musí každý vzkaz pečlivě pročíst, předat příslušným orgánům a nechat situaci prošetřit. Tím máte jistotu, že problém nezůstane zametený pod kobercem.
💡Schránka důvěry je (ne)povinná
Pokud firma zaměstnává více než 249 zaměstnanců, schránka důvěry je povinná. V opačném případě stačí, pokud vedení firmy zažádá náš JOBka tým, modul se schránkou důvěry si jednoduše dokoupí, a do 10 dnů ji máte ve svém mobilním telefonu i vy.
Nevhodné nebo protizákonné chování si žádá řešení. Nenechte to být a začněte to řešit hned.
Odebírejte náš newsletter a mějte přehled
Přihlášení k newsletteru
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů