Zpětná vazba a hodnocení: Klíč k vyšším pracovním výkonům a lepším vztahům na pracovišti
26.06.2024Vaši lidé nejsou jako vejce vejci. I když vykonávají stejnou práci na stejném místě po stejnou dobu, nikdy nebude jeden jako druhý. Trápí je jejich děti, rodiny, zdraví nebo finance. To často vede k výkyvům v pracovních výkonech, výsledcích i vztazích v týmu. Proto se zaměříme na zpětnou vazbu, která zmírňuje dopad osobních potíží, utužuje vztahy na pracovišti, zvyšuje výkony a zachovává spokojenost. Ukážeme vám, proč je feedback důležitý, k čemu vede a jak ho co nejlépe podat.
K čemu slouží zpětná vazba a hodnocení zaměstnanců
Věděli jste, že 30 % lidí se v práci cítí nedoceněně? To je celá třetina vašeho týmu! Nedostatek uznání, vděčnosti nebo spokojenosti vytváří negativní emoce, ve kterých snadno vznikají první konflikty.
Oproti tomu pravidelné hodnocení a zpětná vazba dodává vašim lidem pocit, že…
-
patří do týmu,
-
jste rádi že je máte,
-
jste na ně patřičně hrdí,
-
jsou to profíci na svém místě,
-
záleží vám na nich,
-
mohou vám důvěřovat,
-
vědí, kam směřovat,
-
co je třeba zlepšit nebo změnit.
Když vaši lidé znají svou hodnotu, pravomoce, silné i slabé stránky a cíl, jsou sebejistější a spokojení. Netrpí obavami, co se stane, když udělají to či ono, přestanou se vás ptát na každou maličkost, nebude je tížit, že nejsou dost dobří a zbaví se soutěživosti uvnitř týmu. To všechno ovšem platí jen tehdy, pokud zpětnou vazbu a hodnocení předáte správně.
Jak podat zpětnou vazbu a hodnocení co nejlépe
Feedback je skvělý pomocník, ale také může napáchat velké škody. Stačí špatná formulace výtky, a váš člověk rázem schytal šrám na sebevědomí. Proto pro vás máme osvědčené tipy, se kterými zpětnou vazbu zvládnete levou zadní.
Při jakékoliv komunikaci s vašimi lidmi…
-
Zachovávejte základní pravidla slušnosti jako „Prosím“ a „Děkuji“.
-
Zajímejte se o názory zaměstnanců na firmu i jejich pracovní podmínky.
-
Zůstávejte nad věcí. Ať se dozvíte cokoli, nemělo by to ovlivnit vaše vztahy.
TIP: Jak sdílet negativa
Lidé jsou rádi ocenění a chválení. Takže jim před špatnou zprávou řekněte něco pěkného. Za co si jich ceníte, proč jsou skvělí kolegové apod. Až jim následně sdělíte negativní informaci, budou se cítit mnohem lépe.
9 tipů pro efektivní zpětnou vazbu
-
Jasně definujte svá očekávání. Lidé tak lépe porozumí, kde co a jak udělat nebo zlepšit. Mohou vám vyjít vstříc nebo probrat možné překážky při dosahování vámi vytyčeného cíle. V opačném případě nebudete nikdy spokojení, a lidé nikdy nezjistí proč.
-
Dejte prostor na otázky. Lidé nemusí hned na poprvé porozumět svým rolím a úkolům ve firmě. Lepší, když si všechno ujasní hned, než aby pak napáchali zbytečné chyby.
-
Buďte pozitivní a praktičtí. Zveličování, nad
sázka nebo rozmazávání banalit ještě nikdy nikomu neprospělo. Pokud chyba nezruinovala firmu, v podstatě o nic nejde. Neřešitelný problém neexistuje.
-
Buďte konkrétní. Jedině tak druhé potěšíte. Obecná fráze „Tohle se vám povedlo.“ nikomu nic nepřináší. Oproti tomu věta „Líbí se mi váš smysl pro detail.“ vzbuzuje hrdost a radost.
-
Popište přesně své pocity a dojmy. A to jak negativní, tak pozitivní. Například: „Potěšilo mě, jak jste si psal poznámky, když jsem nastiňoval problém. Mám z toho pocit, že vás to zaujalo.“ nebo naopak „Mám dojem, že vás tento úkol příliš neoslovil. Nevšiml jsem si vašeho obvyklého zápalu pro věc.“
-
Navrhněte zlepšení, které by mohl váš kolega snadno aplikovat. Například: „Ušetřilo by čas, kdybyste nejprve získala všechny podklady, a pak je teprve začala zpracovávat.“
-
Mluvte v první osobě. Například: „Já myslím…“ nebo „Podle mého názoru…“.
-
Požádejte o zpětnou vazbu na oplátku. Neuzavírejte své hodnocení po té, co domluvíte, ale nechte se vyjádřit i vaše lidi. Dobrý způsob je: „Co si o tom myslíte?“, „Jak to vidíte vy?“, „Souhlasíte se mnou?“.
-
Povzbuzujte. I když je třeba pracovníky pokárat nebo usměrnit, najděte vždycky prostor pro povzbuzení. Stačí prosté: „Líbí se mi, jak děláte…, jen tak dál!“.
TIP: Odešlete zpětnou vazbu online
Z očí do očí je to vždycky lepší. Ale pokud to možnost nemáte kvůli velkému časovému posunu nebo odlišným místům práce, online způsob je na místě. Hodnocení a ocenění svým lidem jed
noduše pošlete skrze Vaší JOBka aplikaci. Lidé tak dostanou své hodnocení a mají možnost zpětně reagovat. 😍
4x NE aneb Tomuhle se raději vyhněte
Feedback se dá snadno přetvořit na děsivou noční můru, o které se vašim lidem bude zdát ještě dva měsíce. Pokud to není váš styl, a chcete lidi vést cestou povzbuzování a konstruktivní kritiky, pojďme se podívat na věci, co do zdravé zpětné vazby nepatří.
-
pasivní agrese útočící na sebevědomí
-
„Co děláš?“
-
„Bude to ještě dneska?“
-
„To si snad děláte srandu!“
-
-
odsuzování, posuzování a obviňování
-
„To bylo příšerné! Celé jste to zkazil!“
-
„Vy jste…“
-
„Na co jste myslel, když jste nedodal ty papíry včas? Je vám to jedno!“
-
-
definitivní závěry bez možnosti reagovat
-
„To je ode mě všechno. Na shledanou.“
-
„Víc k tomu nemám. Tak zítra na poradě.“
-
-
diskriminace na základě neřešitelného problému
-
„Vaše koktání totálně zkazilo celou prezentaci.“
-
„S brýlemi mi do kanceláře nechoďte!“
-
„Stejně brzy půjdete na mateřskou, ten úkol dostane Karel.“
-
TIP: Feedback není soutěž
Stinnou stránkou zpětné vazby může být i pocit, že si lidé vaše uznání musí zasloužit. A to nejlépe tak, že budou lepší než všichni okolo za každou cenu. To ovšem není primární účel feedbacku a naopak může jeho plusy proměnit ve stresující událost. Hromadné hodnocení v 57 % případů vytváří konkurenční prostředí, tajnosti, manipulace a nepřátelství na pracovišti. Proto raději zpětnou vazbu předávejte mezi čtyřma očima.
Teď už víte, jak na kvalitní zpětnou vazbu a hodnocení, které prospěje vám, firmě i vašim lidem. Držíme vám palce při budování úspěšného týmu, ve kterém to šlape jako švýcarské hodinky 😊
💡Brzy se můžete těšit na skvělý rozhovor s Jiřím Zítem o tom, jak ani při těžké životní situaci neztrácet naději.
Odebírejte náš newsletter a mějte přehled
Přihlášení k newsletteru
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů